HTML

Autopeti blogja

Egy blog mindenről,ami kapcsolódik az autók világához.

Friss topikok

Linkblog

Párizs autós szemmel

2010.07.09. 15:24 Autopeti

Két hely van Európában, ahová mindennél jobban szeretnék eljutni: Rómába és Párizsba. Ez utóbbi nemrég sikerült és nemcsak a műemlékek kötötték le figyelmemet...

Nem titkolom, hogy rajongok a 60-as, 70-es évek francia filmjeiért, visszavágyom az akkori utcaképet és hangulatot,ígyhát érthető, hogy tudat alatt valamiért arra számítottam, hogy a Champs-Élysées-n még Citroen DS-eken járnak, az utcán Funés jön majd velem szembe, a Szajna partján pedig bohém festőknek pózolnak a kendős, napszemüveges francia hölgyek, ha épp nem egy parfümboltban töltik idejüket... Mindez persze már a múlté, az ottani emberek ugyanúgy Nike cipőben járnak, KFC-ben étkeznek és német autókból is ezrek kerülik meg a Diadalívet....

Gyönyörű a kilátás az Eiffel toronyról (franciásan ejtsd Effel torony), lenyűgöző a Versailles, de nekünk autórajongóknak az utcán körülnézni sem unalmas.

Mint már jeleztem, a francia autógyártás hőskorának szereplőivel már csak ritkán találkozik az ember (DS-ből a négy nap alatt  egyet sem láttam), de a 80-as évek gépjeiből is már csak kevés fut. Itt-ott feltűnik egy  mosolygós turistákkal billegő Kacsa, néha elsuhan mellettünk néhány fiatal néger srác a külvárosi bazárban vett, ütött-kopott R4-essel vagy 104-es Pezsóval, de egy Fuegóhoz már nagy szerencse kell. A parthéon mellett szomorkásan álldogál egy szebb napokat látott 404-es Peugeot, pár utcányira Thierry javítja még fekete rendszámos, sárgalámpás Simcáját,de az előrenyíló motorháztetőt már megszokta,nem káromkodik...

Ha az ember nem néz rendesen a lába alá, bele-belebotlik egy régi 500-as Fiatba, megfakult dukkójukkal szó szerint igazi kis időkapszulák az új autók tengerében, a hátsó ülésükre hajított Le Journal címlapjáról még Mitterrand mosolyog ránk...

Bezzeg a Champs- Élysées, ott máshogy néz ki egy veterán. A tehetősebbek régi Rolls-Royce vagy Bentley hátsó ülésén utaznak, a fiatalosabb lelkületűek 911-es Porsche Targán suhannak a Concorde-tér felé.

Afiatalos életstílust, de legalábbis a túlzsúfolt utcákat jól jellemzi az elképesztően sok új 500-as Fiat és Mini Cooper a legkülönbözőbb speciális változatokban. De akad szép számmal az eredeti Miniből is, igaz legöregebbjük is a 90-es évek elején készült.

Kötelességtudóan a hazai márkák Champs- Élysées-n található showroomjába is beugrottam. Az embernek inkább olyan érzése van,mintha magánál az autómárkánál lenne látogatóban. Belegondolva, nem is tudok nagyobb presztízsű helyet a portéka bemutatására...

A Citroen épülete többemeletes,mindenhol színes ablakok, az autók a köztes emeleteken forognak. Loeb C4-eséhez elég az alagsorba lefutni, a Survolt tanulmányautóig viszont az összes lépcsőt meg kell mászni. Legalább megpihenhetünk a Mitsubishi által kifejlesztett kis elektromobilnál, vagy átlapozhatjuk a több száz eladó könyv valamelyikét.

Peugeot kiállítóteremből kettőt is láttam, közülük érdekesebb a márka 200 éves múltját és jelenét egyaránt bemutató terem. A múlt század első évtizedeiből származó csónakfarú autó (Bébé), motor és bicikli mellett már ott vannak az elmúlt évek emlékezetes tanulmányai is ( 4002, 907-ez utóbbit hogy megcsodáltuk anno a Budapesti autószalonon...).

Renault-ék szerényebben (értsd sehogy) mutatják be a múltjukat, az értékes helyre Piquet monopostóját vágták oda, na meg a Dacia Dustert...  

És akkor még Toyota showroom FT86-os sportkocsi-tanulmánnyal, marketinges késsel kettévágott Prius Hybriddel, az emeleten pedig a Le Mans-i gép és a Sainz-féle Corolla WRC (néztem, nincs betörve a hátsó ablak).

Megdöbbentő amúgy az átlagautók állapota. A franciák nem hagyják kihasználatlanul lökhárítóikat, a kisebb koccanásokból senki sem csinál nagy ügyet, a javításból pláne nem. Minden harmadik autón horpadások woodstockja emlékeztet a laza életfelfogásra. Nálunk mikor lesz ilyen?

Mit hagytam még ki? Ja persze, a XXI. század sportkocsijait, merthogy abból is akad. Ha más nem, hát Ferrari 458 Italia vagy Lambo Gallardo. Meg egy PGO Cevennes roadster,ami a legendás Porsche 356 franciaországban gyártott modern replikája, 2 literes motorral, nagyjából 230-as végsebességgel. A fiatal tulajdonos tört angollal figyelmeztet is: „But this is a French car...” Oké elhiszem.

Egy szó mint száz, Párizs tényleg megér egy misét, sőt a Notre Dame mellett elsuhanva egy Méhariból továbbra is  szívesen integetnék a Citroenes apácáknak. Csak a Lütyő zsandár meg ne lásson...       

           

 

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://autopeti.blog.hu/api/trackback/id/tr942141129

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Paketa 2010.07.09. 19:52:20

"a kisebb koccanásokból senki sem csinál nagy ügyet, a javításból pláne nem. Minden harmadik autón horpadások woodstockja emlékeztet a laza életfelfogásra. Nálunk mikor lesz ilyen?"

Nem értelek, te szeretnéd, hogy ez legyen,
Ez miért is lenne jó? Én kifejezetten ideges lennék ha valaki szétparkolná az autómat. Valamivel kevésbé ha nekem sikerülne összehoznom. De mindenképpen törekednék rá, hogy eltüntessem a nyomait.

Autopeti 2010.07.09. 21:27:13

A "nálunk mikor lesz ilyen?" mondatot a laza életfelfogásra gondoltam. Mifelénk divat bunkóként viselkedni az utakon, szólj csak egy eléd betolakodóra és azonnal lerúgja a tükrödet. Divat agresszívnek lenni, divat másnak bemutatni. Senki sem bírja elviselni a dugókat, holott Párizsban volt szerencsém belecsöppenni a szokásos reggeli dugóba. Egyik olvas, másik a menetleveleket tölti ki, a harmadik SMS-t ír, de senki sem dudál, a gyalogosok nyugodtan mehetnek át piroson, ott az autós nyugodtan kivárja. Én ezt tapasztaltam a csigaevőknél.