Az ezüst és fehér változatok után most itt a fekete sötétszürke Tatra T600 Tatraplan modell is, egyenesen a típus szülőhazájából, Csehországból.
A koprivnicei székhelyű Tatra a világon elsőként kezdett áramvonalas autók sorozatgyártásába. 1933-ban mutatkozott be a megdöbbentő Tatra 77, ennek második szériája a 77A nevet viselte, majd 1938-ban indult a T87 gyártása, amelyet Hanzelka és Zikmund utazók világkörüli útja tett híressé. E típusok nagyobb elterjedését egyrészt magas áruk, másrészt a második világháború kitörése akadályozta meg. A háborút követően a Tatra mérnökei azonnal nekiláttak egy új, némileg kisebb, de változatlanul farmotoros és áramvonalas reprezentatív limuzin tervezésének.1947-ben mutatkozott be a négyhengeres, léghűtéses boxermotorral szerelt T600. Mivel akkoriban csak a repülőgépiparban születtek hasonlóan áramvonalas járművek, a koprivnicei mérnökök játszottak egy kicsit a szavakkal és Tatraplannak nevezték el az új típust. A sorozatgyártás 1948 és 1951 között zajlott a Tatra művekben, majd 1951 folyamán a Skoda Mladá boleslavi üzemébe költözött a gyártás, hogy mindössze egy évvel később be is fejezzék azt. Az ezt követő 5 évben, a Tatra 603 bemutatásáig nem készült Tatra személyautó.
E poszt apropóját most a Tatraplan ismételt megjelenése adja 1/43-as modell formájában. A DeAgostini 3 évvel ezelőtt dobta piacra a modell ezüst színű kivitelét, egyrészt a lengyelországi sorozat egyik standard kiadásaként, másrészt a cseh piacon mint különszámot. E kivitel mint különszám később Szlovákiában is megjelent, majd a tavalyi év folyamán az oroszországi sorozatban kaptuk meg immáron fehér színben. Most a csehországi Legendás autók sorozatban is feltűnt.
A cseh fórumokon régebben folytak a találgatások, hogy vajon fekete lesz-e. A Tatraplan esetében jellemző színről beszélhetünk, az állami tulajdonban lévő példányok nagy arányban viselték ezt a színt. A modell azonban meglepetést okozott, a karosszéria ugyanis a feketéhez közelítő, de sötétszükre árnyalatot kapott. Ilyen színű szocialista modellel eddig egyetlen sorozatban sem találkoztunk, mindenképpen érdekes. A típus gazdag krómozása a sötét felületeken sokkal inkább előtérbe kerül. A részletekkel ezúttal sem spórolt a gyártó, a dísztárcsákon és az első sárvédőkön megtaláljuk a piros színű Tatraplan feliratokat,sőt a hátfalon a Tatra emblémát is, viszont a B oszlopokon található karos index csak az ezüst kivitelen volt kifestve. Örvendetes a kis hátsó ablakok ezüst keretének megléte is. A modell arányai jól eltaláltak, tökéletesen visszadják a Tatraplan cseppformáját.
Az áramvonalas Tatrák manufakturális körülméynek között készültek kis példányszámban, autótörténelmi szempontból mégis megkerülhetetlen típusokról van szó. Éppen ezért méretarányosan kicsinyített modellekben is a legkeresettebb közé tartoznak.A T600 Tatraplan újabb kiadása is bizonyítja ezt, a gyűjtők a csehországi hírlapárusoknál egy nap alatt elkapkodták.
Értékelésem: 9/10