Nem gyárt több teherautót az Avia Csehországban, jelentette be a cég indiai tulajdonosa, az Ashok Leyland. Az elmúlt évtizedek egyik legsikeresebb cseh márkája így 45 év után szünteti be saját márkájú autóinak gyártását.
Tavaly még 1003 darab Avia D-line középnehéz teherautó hagyta el a csehországi üzemet, s ezt a cég pozitív eredménynek könyvelte el, de mindez csak önámítás volt. Az idei év első 5 hónapjában mindössze 4, azaz négy darab autó készült, mivel a raktáron lévő példányok eladása volt folyamatban.
Az Ashok Leyland Limited most prágai szakemberek segítségével készül a gyártás áthelyezésére Indiába, ahol a hírek szerint egy némileg átdolgozott modell gyártása kezdődik meg hamarosan. Bár a típust a világ számtalan országába fogják majd exportálni, ám nem az Európai Únióba, ahol szigorú környezetvédelmi előírások vannak érvényben.
A cég 1919-ben, repülőgépgyártással kezdte megalapozni hírnevét, 1931-ben épült fel az eddig üzemelő gyáregység Letnany-ban. A világháború után az Avia a Skoda teherautók és autóbuszok gyártására állt át, majd 1961-től náluk készült a Praga V3S katonai teherautó és annak civil változatai.
1965-ben megállpodás született a Csehszlovák állam és a Renault között a Saviem elnevezésű könnyű és középnehéz teherautók gyártásáról. A kor egyik legmodernebb típusa nagy sikereket ért el Európa nyugati részén, licenszben az Alfa Romeo is gyártotta. A csehszlovák gyártás 1968-ban futott fel, jellemzően kék karosszériával és eleinte főleg francia alkatrészek felhasználásával. Később a szlovákiai Zsolnán is beindult a gyártás, ahol főleg a furgonok készültek.
A 80-as években átlagosan évi 17 ezer Avia készült, de a 90-es évekre a gyártási mennyiség 10 ezerre apadt. Az eredeti modellcsaládból 2000-ig több mint 250 ezer darab készült. Ekkor már a Daewoo kezében volt a cég, 2000-re mutatkozott be a máig gyártott D-line modellcsalád, Cummins motorral. Az Ashok Leyland 2006-ban vette át a márkát, amely idén még 227 embert foglalkoztatott Csehországban.
Az Avia elvesztése fájó pont a helyi autógyártásnak, korábban ugyanis a Liazt, és annak utódját, a Tedom-ot sem kerülte el a végzet, s most a harmadik nagy teherautógyár, a Tatra is súlyos válságban van.